Magazine Logo

Je naaste buur is beter dan je verre broer

Birsen Akin

Ouderschapskennis

Interview met Zari Mousavi, coördinator van ‘Opstap’-projecten te Assen voor jonge ouders van alle nationaliteiten. Adres: Stichting Peuterspeelzaalwerk Assen, Pelikaanstraat 2, 9400 AP Assen Van Iran naar Nederland In 1987 kwam ik met mijn man en twee kim deren op uitnodiging van de regering als politiek vluchteling naar Nederland. In Iran werkte ik als docent en adviseur op een middelbare school. Ik gaf les in techniek en beroepsoriëntatie, en de lessen bestonden uit theorie en praktijk. Aan de hand van de school resultaten van de kinderen gaf ik advies aan ouders welke studierichting zij voor hun kind konden kiezen. In Iran waren mijn man en ik politiek actief tegen het regime, omdat er geen vrijheid, zoals vrijheid van meningsuiting, was. Omdat wij openlijk tegen de overheid in opstand kwamen, kregen wij problemen. Ik kwam zelfs in de gevangenis terecht. Op een gegeven moment besloten wij met onze kinderen te vluchten. Wij moesten alles achterlaten en konden ook geen afscheid van onze familie nemen, omdat ons leven gevaar liep. Eerst vluchtten wij naar Pakistan, waar wij als erkende politieke vluchtelingen tien maanden waren. Na twee a drie moeilijke gesprekken met een Nederlandse delegatie in Pakistan mochten wij naar Nederland. Tijdens dat gesprek vroeg men ons wat wij in Nederland wilden doen. Ik zei dat ik verder wilde studeren en in Nederland mijn kennis wilde verrijken. Toen wij eenmaal in Nederland waren, deden mijn man en ik ons best om zo snel mogelijk Nederlands te leren. Wij waren er dag en nacht mee bezig en verzorgden daar naast onze twee kinderen. Het was een zwaar leven. Ik wilde graag pedagogiek studeren omdat mijn kinderen in Nederland zouden opgroeien. Ik was als ouder nieuwsgierig hoe het Nederlandse onderwijs en de Nederlandse opvoeding in elkaar staken. Tijdens mijn studie heb ik gesolliciteerd naar de functie van coördinator van de Opstap projecten. Toen ik in 1993 werd aangenomen ging ik door met mijn studie en rondde die ook af. Om de rest van dit artikel te lezen dient u zich in te loggen of te registreren.

WTA

WTA (Het Wetenschappelijk Tijdschrift voor Autisme) is een peerreviewed tijdschrift met als doelstelling het bevorderen van de verspreiding van wetenschappelijk gefundeerde kennis over het spectrum van autismestoornissen in het Nederlands taalgebied. De verbreding van het wetenschappelijk fundament is gericht op de verbetering van de positie van mensen met autisme in de samenleving in de meest brede zin van het woord.

Naar de website.



Ouderschapskennis

Ouderschapskennis, voor opvoedondersteuners en ouderbegeleiders, is een tijdschrift voor de studie van ouderschap en ouderschapsproblematiek. De redactie van Ouderschapskennis weet uit ervaring wat de dagelijkse dilemma’s op de werkvloer van ouders, ouderbegeleiders en opvoedondersteuners zijn.

Naar de website



Waardenwerk

Tijdschrift Waardenwerk richt zich op het onderzoeken en ondersteunen van werken aan waarden op drie, onderling samenhangende niveaus: het niveau van de persoonlijke bestaansethiek, het niveau van werk en professioneel handelen en het niveau van organiseren en besturen.

Naar de website



Participatie en Herstel

‘Participatie en Herstel’ is een voortzetting van het Tijdschrift voor Rehabilitatie en Herstel. Het richt zich op ondersteuning van maatschappelijk herstel, sociale inclusie en het tegengaan van maatschappelijke uitsluiting van mensen met een verslaving of met forensische problematiek.


Naar de website