Magazine Logo

Alles tot hulp, niets tot hinder: grootheidswaan, ambivalentie en grenzen in de alliantie tussen ouders en school

Daniël Frank

Ouderschapskennis

In dit artikel laat ik zien hoe we met behulp van psychoanalytische concepten en psychoanalyse als onderzoeksmethode inzicht kunnen krijgen in de verschillende manieren waarop ouders en school elkaar ervaren, vooral als ze met elkaar moeten overleggen over het welzijn van een probleemkind. Het artikel bestaat uit vier delen: • een inleiding over de problemen die zich voordoen bij het vormen van een positieve samenwerkingsrelatie; • een bespreking van de dynamiek van idealisatie; • een bespreking van de ingewikkelde problemen bij desillusies; • een deel over processen van herstel in de alliantie tussen school en ouders. *Daniel Frank PhD was verbonden aan de Orthogenic School of the University of Chicago, die vooral bekend werd door Bruno Bettelheim’s werk aldaar. Oorspronkelijke titel: Everything to help, nothing to hinder: grandiosity, ambivalence and boundaries in the parent-school alliance. (1992). In: J. Seevak Sanders & Barry L. Childress (Eds.) Severely disturbedyoungsters and the parental alliance. New York, London, Norwood (Austr.): The Haworth Press, Inc. De oorspronkelijke tekst is door de redactie ingekort. Om de rest van dit artikel te lezen dient u zich in te loggen of te registreren.

WTA

WTA (Het Wetenschappelijk Tijdschrift voor Autisme) is een peerreviewed tijdschrift met als doelstelling het bevorderen van de verspreiding van wetenschappelijk gefundeerde kennis over het spectrum van autismestoornissen in het Nederlands taalgebied. De verbreding van het wetenschappelijk fundament is gericht op de verbetering van de positie van mensen met autisme in de samenleving in de meest brede zin van het woord.

Naar de website.



Ouderschapskennis

Ouderschapskennis, voor opvoedondersteuners en ouderbegeleiders, is een tijdschrift voor de studie van ouderschap en ouderschapsproblematiek. De redactie van Ouderschapskennis weet uit ervaring wat de dagelijkse dilemma’s op de werkvloer van ouders, ouderbegeleiders en opvoedondersteuners zijn.

Naar de website



Waardenwerk

Tijdschrift Waardenwerk richt zich op het onderzoeken en ondersteunen van werken aan waarden op drie, onderling samenhangende niveaus: het niveau van de persoonlijke bestaansethiek, het niveau van werk en professioneel handelen en het niveau van organiseren en besturen.

Naar de website



Participatie en Herstel

‘Participatie en Herstel’ is een voortzetting van het Tijdschrift voor Rehabilitatie en Herstel. Het richt zich op ondersteuning van maatschappelijk herstel, sociale inclusie en het tegengaan van maatschappelijke uitsluiting van mensen met een verslaving of met forensische problematiek.


Naar de website