Magazine Logo

Interview met Agnes de la Rie over school-maatschappelijk werk

Alice van der Pas

Ouderschapskennis

In een thema over de relatie ouders-school passeren leerkrachten de revue, directeuren, ouders, schoolbesturen - en de school-maatschappelijk werker. Zijn dat collega-ouderbegeleiders en beschouwen zij de ouders van het schoolkind als hun opdrachtgever wanneer school of leerkracht moppert. Of zijn zij leerkrachtenbegeleiders die bemiddelen wanneer ouders mopperen. Of kinderdeskundigen die proberen alle partijen in het gareel van ‘het belang van het kind’ te krijgen. Of alles tegelijk. Wie kan dat beter uit de doeken doen dan Agnes de la Rie die al in 1952 stage liep bij het school-maatschappelijk werk in Amsterdam en die in 1987 (met Ineke Aartsen en Wil Teunissen) het eerste Nederlandse boek publiceerde over dit onderwerp. Sindsdien zette zij samen met enkele collega’s een stevige Functiegroep SMWop poten binnen de Nederlandse Vereniging van Maatschappelijk Werkers, en daarnaast beheert zij een informeel adressenbestand van niet-georganiseerde collega’s. Dit eigenhandig bijeengesponnen web van 1300 SMW-ers fungeert als een ‘help desk’ voor de ingeschrevenen doordat De la Rie goedgeefs informatie doorspeelt over scripties, collega’s, literatuur en wat al niet. Onderstaand gesprek vond plaats op 24 november 2003. Om de rest van dit artikel te lezen dient u zich in te loggen of te registreren.

WTA

WTA (Het Wetenschappelijk Tijdschrift voor Autisme) is een peerreviewed tijdschrift met als doelstelling het bevorderen van de verspreiding van wetenschappelijk gefundeerde kennis over het spectrum van autismestoornissen in het Nederlands taalgebied. De verbreding van het wetenschappelijk fundament is gericht op de verbetering van de positie van mensen met autisme in de samenleving in de meest brede zin van het woord.

Naar de website.



Ouderschapskennis

Ouderschapskennis, voor opvoedondersteuners en ouderbegeleiders, is een tijdschrift voor de studie van ouderschap en ouderschapsproblematiek. De redactie van Ouderschapskennis weet uit ervaring wat de dagelijkse dilemma’s op de werkvloer van ouders, ouderbegeleiders en opvoedondersteuners zijn.

Naar de website



Waardenwerk

Tijdschrift Waardenwerk richt zich op het onderzoeken en ondersteunen van werken aan waarden op drie, onderling samenhangende niveaus: het niveau van de persoonlijke bestaansethiek, het niveau van werk en professioneel handelen en het niveau van organiseren en besturen.

Naar de website



Participatie en Herstel

‘Participatie en Herstel’ is een voortzetting van het Tijdschrift voor Rehabilitatie en Herstel. Het richt zich op ondersteuning van maatschappelijk herstel, sociale inclusie en het tegengaan van maatschappelijke uitsluiting van mensen met een verslaving of met forensische problematiek.


Naar de website