Magazine Logo

Serious gaming met multi-touch interactie in het onderwijs

Maarten van Veen

WTA

In 2005 zijn meerdere onderwijsvernieuwingen doorgevoerd welke vallen onder de gezamenlijke noemer “het nieuwe leren”. Vanuit het basis en middelbaar onderwijs is er veel kritiek op de onderwijs vernieuwingen. Een groep die helemaal moeite heeft met “het nieuwe leren” zijn leerlingen met een stoornis uit het autisme spectrum. Juist de vaardigheden waar deze leerlingen moeite mee hebben, zoals groepswerk, zelfsturing en eigen initiatief nemen, worden aangesproken. Het kunnen samenwerken is een belangrijke vaardigheid om te kunnen instromen in het reguliere middelbaar en voortgezet onderwijs maar ook voor het latere werkzame leven. Voor kinderen met PDD-NOS beginnen de problemen al bij basisonderdelen van het samenwerken als, op je beurt wachten, delen en grenzen respecteren, omgaan met fouten van de ander, kritiek ontvangen en verschillende rollen aannemen waardoor met zijn tweeën werken al onmogelijk kan zijn. Om de rest van dit artikel te lezen dient u zich in te loggen of te registreren.

WTA

WTA (Het Wetenschappelijk Tijdschrift voor Autisme) is een peerreviewed tijdschrift met als doelstelling het bevorderen van de verspreiding van wetenschappelijk gefundeerde kennis over het spectrum van autismestoornissen in het Nederlands taalgebied. De verbreding van het wetenschappelijk fundament is gericht op de verbetering van de positie van mensen met autisme in de samenleving in de meest brede zin van het woord.

Naar de website.



Ouderschapskennis

Ouderschapskennis, voor opvoedondersteuners en ouderbegeleiders, is een tijdschrift voor de studie van ouderschap en ouderschapsproblematiek. De redactie van Ouderschapskennis weet uit ervaring wat de dagelijkse dilemma’s op de werkvloer van ouders, ouderbegeleiders en opvoedondersteuners zijn.

Naar de website



Waardenwerk

Tijdschrift Waardenwerk richt zich op het onderzoeken en ondersteunen van werken aan waarden op drie, onderling samenhangende niveaus: het niveau van de persoonlijke bestaansethiek, het niveau van werk en professioneel handelen en het niveau van organiseren en besturen.

Naar de website



Participatie en Herstel

‘Participatie en Herstel’ is een voortzetting van het Tijdschrift voor Rehabilitatie en Herstel. Het richt zich op ondersteuning van maatschappelijk herstel, sociale inclusie en het tegengaan van maatschappelijke uitsluiting van mensen met een verslaving of met forensische problematiek.


Naar de website